En rundtur på cykel i Smørumnedre

Af Georg Strong

Når vejret er godt, er det dejligt at cykle. Men hvorfor ikke få lidt historie med på vejen.
Jeg har sammensat en tur rundt i Smørumnedre, hvor forskellige historiske steder passeres på turen. Det meste af turen foregår på cykelstier. Husk at for 60-70 år siden, var dette område marker og mosehuller. I dag er der boliger m.m. på hele området. En kikkert med på turen kan være en god ide, da der er flere flotte udsigter undervejs. Kort over ruten er sidst i indlægget.

Turen starter ved Smørum Centret, hvor der også er parkeringsmulighed, hvis du kommer i bil med cyklen. Turen er på 14,5 km (hvis du kører hele turen) og tager cirka 1½ time afhængig af, hvor mange stop du laver.

Inden Smørum Centret kom, var der en Irma i en barak. I 1975 indviedes Smørum Centret og Irma flyttede ind i centret.

Sportshal og Boesagerskolen kom til i 1972. Det tidligere Ledøje-Smørum rådhus bag Smørum Centret blev taget i brug i 1981. I dag er det omdannet til boliger.

Men vi må op på cyklen.
Kør forbi lægehuset ad stien og hen til fodgængerfeltet. Træk over og fortsæt af stien. På din venstre side er boldbaner til sportscenteret. Lidt fremme deler cykelstien sig i 2 og du tager den venstre (med hajtænder). Du skal fortsat have boldbanerne på din venstre side. Lige inden du kommer til Skebjergvej, ligger en stor sten på venstre side.

Det er Svenskestenen. Her ligger 10 Svenske soldater begravet. Under Svenskekrigene terroriserede de den lokale befolkning. Det blev til sidst for meget for bønderne, så de slog dem simpelthen ihjel. Hvert år i juni måned holdes et stort arrangement ved Kulturhuset i Smørumnedre til minde om den episode. Hvis du ser til venstre over boldbanerne, kan du se en skorsten. Det er Smørum Kraftvarmeværk. Det lå oprindeligt på Blomsterhaven og blev oprettet i 1967.

Drej nu til højre ad Skebjergvej og bliv på cykelstien. Ret hurtigt passerer du Genbrugspladsen på højre side. Fortsæt ned til lyssignalet, hvor Råbrovej krydser Skebjergvej. Du kører lige over krydset og fortsætter ad Skebjergvej.

Lige efter krydset på højre side ligger den tidligere Søagerskole, som startede som centralskole i 1959, da de små landsbyskoler blev nedlagt. Skolen er lukket og det er tanken, at der skal være boliger på området fremover.

Søagerskolen – 2024 – forladt. Foto: Georg Strong

Fortsæt af Skebjergvej og på højre side ligger Netto, men på venstre side kan du se resterne af Smørum Mølle. Den blev opført i 1884, som en Hollandsk vindmølle, som den type kaldes. Møllen blev opgivet i 1939.

Kort efter kommer en sti til højre (der hvor husene slutter), som du drejer ned af. Lidt nede af stien følger du den til højre. Kører over Dyvelåsen (vej) og fortsætter af stien ca. 100-150 meter og følger så den sti, som går til venstre. Ca. 200 meter nede af stien kommer nogle opretstående sten.

Det er bautasten, som stammer fra vikingetiden. Der har været flere bautasten i området. Der er en info-tavle ved stedet, hvor du kan læse mere.

Kort efter er en sti (der står en affaldskurv) til højre ind til Råbroparken. Drej til højre ind på stien og fortsæt på vejen ligeud.  For enden af vejen, drej til højre ad Råbrovej og kort efter skal du over vejen mod venstre ad Rytterparken. Følg vejen ligeud (næsten) til du kommer til et grønt område med stier. Drej til venstre ad stien og følge den. Den drejer til højre efter lidt tid og ender ved Flodvej.

Træk over fodgængerovergangen og fortsæt af stien langs børnehuset Mælkebøtten. Den drejer hurtigt til højre og lige efter kommer en sti på venstre side, som du drejer ned ad. Drej til venstre, når stien ender.  Fortsæt ad vejen og når den deler sig i 2, holder du til højre. I lige i det kryds på venstre side var en smedje tidligere.

Smørum smedje, da den stadig var i brug. Foto: Lokalarkivet i Smørum

Fortsæt af Rendebæksvej og på venstre side kommer et stråtækt hus (23). Der har været en købmand tidligere.

Kort efter på højre side ses et stort rødt hus i flere etager. Det er hovedhuset på den tidligere Langdyssegård.

Følge vejen ud til Smørumnedrevej og drej til højre.

Kort efter skal du til venstre ad Kong Svends Vej. Den er cykelsti nu. Du fortsætter ad Kong Svends Vej. Læg mærke til, at du kører på kanten af et plateau. Du kryds en anden sti og fortsætter til stien slutter, men fortsætter som vej (Kong Svends Vej). Drej til højre, når du når T-krydset. Området til venstre er det nye Schæfergårds kvarter. Her har alle vejene navne med relation til fåreavl. Lidt længere frem kan du se et hvidt hus. Det er Schæfergårdens hovedhus. Den går tilbage til 1811 (oprette af Edelgave Gods) og var den største gård i området.  Navnet Schæfergård hentyder til, at der har været avlet får, på gården indtil 1906, herefter almindeligt landbrug.

Her drejer vi til venstre ad cykelstien. Hvis du ikke vil køre de ekstra 2 km, det giver på turen, så skal du til højre. Du kommer tilbage hertil. Der køres under Tværvejen og op til Kildedalsvejen, som du fortsætter ad (til venstre). Følg Kildedalsvejen langs jernbanen. Den lille flyveplads med flyveklubben Albatros kommer på venstre side. Fortsæt ned ad Kildedalsvejen og nyd den fine udsigt over marken og Værebro å området. Kryds den lille vej og stien langs jernbanen ned til den lille bro, som går over Værebro å. Det er Snydebro.

Dette sted er et meget gammelt vadested over Værebro å, så her er historiens vingesus. Desuden har der været en vandmølle (Viksø Bromølle) lige på den anden side af Frederikssundsvej. Der er et lille spor af en mølledam tilbage. Værebro å har spillet en stor betydning i gamle dage og den var meget mere vandrig end i dag. Hvis du kigger mod syd, kan du måske se en gravhøj – Maglehøj (lidt svær at se) eller Bavnehøj (bedst med kikkert). Der er gjort mange fine fund i hele Værebro å området.

Vend cyklen og kør samme vej tilbage til Kildedal Station.  Fortsæt forbi grusstien ad cykelstien og kør langs jernbanen. Kort efter kommer en sti til højre. Der drejer du til højre. Det går stejlt opad her, så du må nok af cyklen og trække op.  Gør en holdt oppe for enden af trappen. Kig tilbage og nyd den faktiske udsigt, der er over landskabet her. På den anden side af jernbanen, kan du se et større hvidt bygningskompleks. Det er det gamle Cheminova, inden den flyttede til Harboøre.

Fortsæt af ad stien og kør over vejen, den krydser. Du har Oticon på den venstre side. På højre side lå tidligere Alpegården (der er jo bakket i området).

Alpegården lå ved træerne. Foto: Georg Strong

Kort efter er et T-kryds. Her skal du til højre. Men du kan eventuelt gøre et stop og nyde den flotte Kong Svends Høj. Hvis du har tid, så gå op på toppen af Kong Svends høj. Udsigten er anstrengelsen værd. Du kan f.eks. se Hersted Høje, Roskilde domkirke, Veksø, og meget andet. Fortsæt så ad stien og hold til højre. Hvor stien drejer til venstre, møder du et Panoptikon. Udsigten er også flot her og du kan bruge Panoptikonets sigtehuller, til at lokalisere de forskellige fundsteder i området. Dronning Margrethe har besøgt stedet, da Panoptikonet blev indviet.

Kør samme vej tilbage ad stien. Hvis du har lyst, kan du køre højre om Kong Svends Høj, ellers kører du venstre om Kong Svends Høj og fortsætter af stien, så du har Oticon på din venstre side. Området ved Kong Svends Høj indeholder mange spor fra fortiden. Flere udgravning har givet masser af fund. Selve højen er dog ikke udgravet.

Kong Svends Høj. Foto: Georg Strong

Når stien slutter i et T-kryds, drejer du til venstre. Du kommer forbi FDF’s klubhus på venstre side. Lige efter kommer en ny bebyggelse. Her lå før Smørum Friskole fra 1987 til 2002. Bygninger blev revet ned i 2004. Skolen blev startet i 1975 på Hindbærvangen 1 i barakker.

Kort efter bebyggelsen kommer en sti til venstre, som drejer ned ad. Den ender kort efter i et T-kryds. På den anden side lå i gamle dage gården Askebjerg. Den stod tom i en periode og nogen flyttede ind på gården. Men de blev sat på gaden og gården nedrevet.

Askebjerggård lå inde i mellem træerne. Foto: Georg Strong

Drej til højre ad stien. Lidt længere fremme kommer et
kryds, hvor du drejer til højre. Den store bygning skråt til venstre er Falcks
tidligere vagtcentral. Fortsæt af stien, som munder ud i Frugtvangen. Bliv på
cykelstien. Smørumvej krydser Frugtvangen, men du fortsætter lige ud. Området på din venstre side er Smørumvang, også kaldet Smørumnedre over Smørumnedre. Smørumvang som boligområde går helt tilbage til 1940’erne. Det havde også sit ejet vandværk indtil 2013, hvor Forsyning Ballerup købte det.

Ved fodgængerovergangen (og børneinstitution) går en sti til højre. Den skal nu ned af.  Følg stien. På venstre side har du Balsmosen.
Balsmosen. Foto: Georg Strong

Når stien ender i et T-kryds, drejer du til venstre og følg stien, til du når en lille rundkørsel. Her drejer du til venstre igen. Hele tiden har du Balsmosen på din venstre side. Kør ad gangbroen over Frugtvangen.  På den anden side af broen lå Buhl Olsens store gartneri inden Frugtvangen og bebyggelserne kom til. Boligen til gartneriet findes stadig bevaret til venstre for stien.

Stien drejer til venstre, men i svinget ligger en sti til højre. Den skal du køre af ned ad til Pærevangen. Drej til venstre ad Pærevangen.  I dette område lå gartneriet.  For enden af Pærevangen kan du komme op til en sti (den første af dem), hvor du drejer til højre og følger stien. Hele området her og på den anden side af Frugtvangen er den tidligere Stormosen. Hold til venstre når stien deler sig og følg den venstre rundt og kør ”igennem” 2 bygninger. Lige efter er en sti skrå bagud til højre. Den skal du køre af nu. Det er resterne af den gamle Stormosevej. Hurtigt er du ude på Smørum Parkvej. Lige på den anden side af den, kan du se resterne af den gamle Stormosevej.

Hullet i mellem træerne er resterne af den gamle Stormosevej. Foto: Georg Strong

Kør til højre af cykelstien på Smørum Parkvej. Ved lyssignal (Frugtvangen) fortsæt lige ud. Inde bag træerne på venstre side ligger den tidligere Boesagergård. En af de store gårde i Smørumnedre førhen. Har også givet navn til skole af samme navn.

Ved næste lyssignal (Blomsterhaven) skal du lige over og fortsætter af Smørum Parkvej. Ved næste lyssignal (Flodvej) drejer du til højre. Lige efter skal du over Flodvej og til venstre op mod Smørum Kulturhus. Drej til højre ved Kulturhuset og kør langs med dette. Bag Kulturhuset holdes hvert år i maj/juni måned eventet Svenskeslaget. Du kommer lige ud i en sti, som du følger. Den fører dig forbi Smørum Sportscenter og ender ved fodgængerovergangen over Flodvej, og på den anden side ender turen ved Smørum Center.

På et kort set ruten således ud (rød streg. Startsted markeret med sort pil):

Kort fra Open Street map.

På hjemmesiden, hvor du er nu, kan du læse mere om mange af de steder, som du har passeret på din cykeltur.

Rigtig god fornøjelse med din cykeltur rundt i Smørumnedre.